De wieg van onze beschaving staat in Mesopotamiƫ, 3.000 jaar voor Christus. De spelers hebben elk een leider in de sectoren godsdienst, landbouw, handel en bevolking. Deze leiders worden aan groeiende koninkrijken toegevoegd, waar ze voor de spelers beloningen verdienen als hun sector groeit. De spelers proberen aldus hun leiders zoveel mogelijk beloningen te laten verdienen, en wel gelijkmatig, want aan het einde van het spel worden de spelers naar hun zwakste sector gewogen.
De bouw van monumenten is riskant maar kan zeer lucratief zijn. Het spel lijkt niet complex, maar de problemen beginnen pas goed als een speler zijn leider in een koninkrijk plaatst, waar er al een van de die kleur staat. Dan wordt het matten door middel van fiches achte je speelscherm. Erger wordt het, als koninkrijken aan elkaar vastgroeien. Dan moeten alle gelijksoortige leiders tegen elkaar vechten, hetgeen tot gevolg kan hebben, dat het nieuwe koninkrijk in meerdere stukken uiteenvalt.
Eufraat & Tigris blijkt een formidabel spel, dat tercht bekroond werd met de begeerde Duitse Spelerprijs. |